Resum reunió Acord Marc menjadors escolars

on 11 juliol, 2016

Bon estiu, famílies!
Els menjadors escolars tornen a estar en el punt de mira del Departament i les ampes ens movem. Llegiu siusplau aquest correu que arriba de la Fapac.

*************************************************************************************************************************************

RESUM DE LA TROBADA SOBRE EL FUTUR ACORD MARC DE MENJADORS ESCOLARS
Benvolguda AMPA,

La FaPaC va convocar una trobada oberta a totes les AMPA, dijous 30 de juny de 2016, a Sant Cugat del Vallès, amb l’objectiu d’explicar i posar a debat el futur nou Acord Marc de menjadors escolars que el Departament d’Ensenyament preveu aplicar el curs 2017-2018 a tot Catalunya.

El tema té una gran rellevància, doncs tot fa pensar que seguirà la línia de l’Acord Marc del Maresme-Vallès Oriental impulsat per la conselleria ara fa un any -a mode de prova pilot- i que ha quedat paralitzat gràcies a la pressió exercida per l’ACELLEC (Associació d’Empreses de Lleure i Educació de Catalunya), amb el suport de la nostra federació.

A través d’aquesta comunicació us volem traslladar les principals conclusions de la trobada. Va quedar palès que les AMPA defensem un mateix objectiu: la nostra implicació en el menjador de l’escola dels notres fills i filles.

• La principal PREOCUPACIÓ relacionada amb l’Acord Marc que es va posar sobre la taula va ser el fet que les famílies perdin la seva capacitat de decisió pel que fa a la gestió del menjador escolar, ja que el Departament d’Ensenyament decidirà les empreses que formaran part del concurs i n’establirà les condicions. La capacitat d’elecció per part del centre també quedarà minvada.

En general, les AMPA assistents no es van mostrar en contra que l’Acord Marc estableixi unes condicions mínimes, però sempre i quan aquestes siguin acceptables.

• La principal CRÍTICA que es va fer a l’anterior Acord Marc és el fet que estableixi un sistema de licitació, cosa que no s’entén en tractar-se d’un servei públic. Si les famílies paguem aquest servei hauríem d’escollir també el model. Allà on el servei de menjador ja funciona no té sentit treure’l.

En aquest sentit, es va recordar la moció aprovada al Parlament de Catalunya (abril 2015) que reconeix expressament tant les AMPA com els Centres per dur a terme la gestió del servei.

També és va posar de relleu que els processos d’homologació impediran que les empreses petites i alternatives puguin participar-hi i, per tant, quedaran al marge criteris relacionats amb la sostenibilitat, la proximitat o la qualitat, per exemple.

Com a resultat de la trobada es van decidir unes LÍNIES A DEFENSAR:

• L’Acord ha de ser de regulació del servei i NO un Acord de contractació. La necessitat d’adaptació de la normativa europea és només una excusa. L’Acord només ha d’afectar a les contractacions dels Directors dels centres, però NO a les AMPA.
  • Ha de respectar la decisió del centre i de l’AMPA, respectar l’autonomia de centre.
  • Ha de respectar el pla de funcionament del menjador del centre (això inclou el projecte pedagògic, ja que l’estona de lleure és un aspecte molt important).
  • Ha de reconèixer i afavorir -com una prioritat- la capacitat de les AMPA per dur a terme la gestió del servei. Si una AMPA vol gestionar el menjador ha de poder fer-ho sense cap tipus de bloqueig, això sí complint totes les normatives i obligacions.
  • La contractació ha de ser anual; l’AMPA ha de poder recuperar la gestió del menjador.

D’altra banda, es van decidir les persones que composaran l’equip de treball per assistir a les reunions amb Ensenyament que es produiran durant les properes setmanes per treballar i discutir el contingut de l’Acord Marc. La primera d’aquestes reunions serà dimarts 12 de juliol a la Taula de Federacions on es preveu la seva presentació. L’equip queda format per:

• Angi Vidigau (Escola Llavorsi), Bàrbara Negre (Els Pins del Vallès de Sant Cugat), Carme Roca (coordinadora menjador Escola Catalunya de Sant Cugat i Presidenta coordinadora AMPA de Sant Cugat), Òscar Montes (membre Junta General i vicepresidència Vida Associativa), Javier Castellò (membre Junta General i vocalia Menjadors), Xavier Montagut (AMPA Escola Auró de Barcelona).

També es va decidir contactar amb totes les federacions d’AMPA que puguin estar afectades i amb altres Entitats que siguin sensibles a aquesta problemàtica per tal de lluitar conjuntament.

Continuarem lluitant pels nostres interessos
i fent visible públicament qualsevol greuge que comporti aquest Acord